För att få fler att överge fossilbilen behöver biltillverkarna erbjuda mindre och billigare elbilar, så att fler har råd. Som tur är verkar 2025 bli året då detta äntligen sker i större skala.
Att det sker just 2025 är ingen slump. För det första skärper EU utsläppsreglerna vid ingången av 2025. Det innebär att biltillverkarna får högA böter varje gång de säljer en fossilbil. Tillverkarna måste helt enkelt sälja fler nollutsläppsbilar för att överleva. Det är också därför många av dem har skjutit fram lanseringen av de billigare elbilarna – för att maximera vinsten när det verkligen gäller.
För det andra måste de europeiska biltillverkarna ha ett svar på elbilarna från Kina, som ofta säljs mycket billigare än motsvarande europeiska elbilar. Med andra ord är det dags att överge topp-till-botten-strategin, där de först lanserar dyra modeller som ska finansiera utvecklingen, innan de till slut släpper de billigare modellerna.
För det tredje handlar det om batteriutvecklingen. Batteripriserna har rasat och bättre batteriteknik ger högre energitäthet. Mindre batterier, men med samma räckvidd som de äldre och större modellerna.
Nedan hittar du en lista över tio billiga elbilar med priser som i vissa fall ligger långt under 300 000 kronor…
BYD Seagull
BYD Seagull är en riktig mikrobil. Den är 3,78 meter lång men har trots sin storlek fem dörrar. Tack vare den elektriska drivlinan kommer utrymmet invändigt sannolikt vara bättre än i de fossilbaserade mikrobilarna, men det kommer troligen inte att finnas plats för fem personer. Seagull levereras med en motor som motsvarar 75 hästkrafter och finns med två olika batteristorlekar. Det är bekräftat att den kommer till Europa, men exakt när är ännu inte klart.
Räckvidd: | 250 km |
Förväntat startpris: | 235 000 kr. |
Citroën ë-C3
Citroën ë-C3 skulle för länge sedan ha rullat ut på vägarna, men mjukvaruproblem har försenat den avsevärt. Det är möjligt att de första exemplaren når de svenska vägarna före årsskiftet, men det blir i så fall inte många. Först under 2025 kommer vi att se dem i större omfattning. Ë-C3 är en viktig bil för Stellantis, som äger Citroën. Bilens plattform, Smart Car, ligger nämligen till grund för flera andra billiga elbilar från gruppen, däribland Fiat Grande Panda och Opel Frontera.
Räckvidd: | 320 km |
Förväntat startpris: | 299 000 kr. |
Cupra Raval
Cupra Raval – som i konceptform gick under namnet UrbanRebel – är baserad på samma MEB Entry-plattform som Volkswagen ID.2. Alltså en krympt version av den plattform som ligger till grund för de andra ID-modellerna. Raval blir en del av en trillingpaket tillsammans med ID.2 och Skoda Epiq. Den sistnämnda lanseras dock först 2026. På så sätt kan de jämföras med Up, Seat Mii och Skoda Citigoe.
Den 4,03 meter långa Raval byggs med en lättviktsdesign, bestående av biobaserade material och återvunnen plast. Den blir framhjulsdriven och får en 166 kW stark elmotor (226 hk), som kan accelerera bilen från 0 till 100 km/h på 6,9 sekunder. Räckvidden lovas bli imponerande 440 kilometer.
Räckvidd: | Op till 450 km |
Förväntat startpris: | 290 000 kr. |
Dongfeng Nammi Box
Den statligt ägda kinesiska biltillverkaren Dongfeng har bekräftat att de skickar ut elbilen med det lustigt klingande namnet Nammi Box på de europeiska vägarna, men det är ännu inte helt säkert att den kommer till Sverige.
Den blir annars billig. Riktigt billig. I Norge, där den med säkerhet kommer att säljas, förväntas bilen få ett startpris på 189 000 NOK, vilket motsvarar cirka 183 000 svenska kronor.
Nammi Box är 4,03 meter lång och har en bagagekapacitet på 326 liter. Axelavståndet är 2,6 meter och åtminstone på bilderna ser bilen ut att erbjuda en rymlig interiör med bland annat fullt nedfällbara framsäten.
Elmotorn har en effekt på 70 kW, motsvarande 95 hästkrafter, och är monterad på framaxeln. Batteriet är av LFP-typ och har en kapacitet på 42,3 kWh. Detta ger bilen en WLTP-räckvidd på cirka 310 kilometer.
Räckvidd: | 310 km |
Förväntat startpris: | 183 000 kr. |
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda rullar ut på vägarna med ett 44 kWh-batteri och en 83 kW stark elmotor (cirka 120 hästkrafter), vilket ger bilen en räckvidd på omkring 310 WLTP-kilometer. Det är alltså en bil som främst riktar sig till användare i städerna med behov av kortare weekendutflykter. Den är byggd på samma plattform som Citroën ë-C3.
Trots att Grande Panda bara är 3,99 meter lång och 1,76 meter bred har bilen fem säten. Dessutom har den ett bagageutrymme på 361 liter, och det finns ytterligare 13 liters förvaringsutrymme framför passagerarsätet.
Räckvidd: | 310 km |
Förväntat startpris: | 290 000 kr. |
Hyundai Inster
Hyundai Inster blir sannolikt en av de billigaste elbilarna här i landet. Hyundai har visserligen inte offentliggjort svenska priser, men i Danmark kommer bilen att starta på 179 995 DKR, vilket motsvarar cirka 280 000 kronor. Det gäller versionen med ett 42 kWh-batteri, som ger en räckvidd på upp till 320 kilometer. Motorn har en effekt som motsvarar 97 hästkrafter.
Den finns också i en version med ett större 49 kWh-batteri. Den har en räckvidd på upp till 370 kilometer och en motor med 115 hästkrafter. Här börjar det danska priset vid 191 995 DKR (cirka 300 000 kronor).
Hyundai Inster är en liten och prisvärd bil med en längd på bara 3,83 meter och plats för fyra personer. Bredden är 1,61 meter och höjden 1,57 meter.
Räckvidd: | 370 km |
Förväntat startpris: | 280 000 kr. |
Kia EV3
Kia EV3 är den enda av de tio bilarna på den här listan som med säkerhet får ett startpris på över 300 000 kronor. Kia har nämligen meddelat att instegsmodellen kommer att kosta 419 900 kronor. Det gäller Standard Range-modellen, som har ett 58,3 kWh-batteri och en räckvidd på upp till 436 kilometer. Long Range-versionen, som kan nå upp till 605 kilometer, har ett startpris på 498 300 kronor.
Precis som sina större syskon, EV6 och EV9, är EV3 baserad på företagets E-GMP-drivlina, men EV3 är betydligt mindre än dessa. Den mäter 4 300 millimeter i längd, 1 850 millimeter i bredd, 1 560 millimeter i höjd och har en hjulbas på 2 680 millimeter.
Med sin 25-liters frunk och en bagagekapacitet på 460 liter erbjuder EV3 dessutom en av de bästa bagageutrymmena i sin klass.
Räckvidd: | 436 km |
Förväntat startpris: | 419 900 kr. |
Opel Frontera
Opel har dammat av det gamla modellnamnet Frontera och lanserar den nu som en prisvärd elbil. Trots att den bygger på samma plattform som Citroën ë-C3 och Fiat Grande Panda blir Opel Frontera något större. Den har faktiskt plats för hela 7 säten – dock inte i den version som kommer först (och är billigast). Frontera mäter 4,38 meter i längd och definieras som en kompakt SUV.
Som femsitsig har bagageutrymmet en volym på 450 liter. Alla detaljer är ännu inte officiella, men om Frontera delar specifikationer med ë-C3 innebär det ett 44 kWh LFP-batteri och en motor med en effekt på 113 hästkrafter. Den maximala laddningseffekten är 100 kW, och att ladda från 20 till 80 procent tar 26 minuter på en snabbladdare.
Räckvidd: | 300-400 km |
Förväntat startpris: | 299 000 kr. |
Renault 5 E-Tech
Renault 5 E-Tech är den första av de nya prisvärda elbilarna som vi faktiskt har provkört. Den är nämligen så redo att den redan lanseras i hemlandet under de här veckorna. Vi skandinaver får vänta till mars 2025, men den är å andra sidan väl värd att vänta på.
Beroende på version har den en räckvidd på 300 eller 400 kilometer. Designmässigt är den överlägsen och den kör som en dröm, men baksätena är ”förbjudna för vuxna”. Läs mycket mer om bilen – och våra intryck bakom ratten – i artikeln som kan läsas här.
De svenska priserna har ännu inte offentliggjorts, men den danska importören förväntar att de kommer att ligga mellan 199 000 DKR för instegsmodellen (cirka 310 000 kronor) till 249 000 DKR för toppmodellen med högsta utrustningsnivå (cirka 384 000 kronor).
Räckvidd: | 300-400 km |
Förväntat startpris: | 310 000 kr. |
Volkswagen ID.2
Det är snart ett år sedan Volkswagen presenterade konceptversionen av ID.2, kallad ID.2all. Den får en utvändig storlek som en Polo, men invändigt finns det utrymme som i en Golf. Den har 226 hästkrafter under huven och en räckvidd på upp till 450 kilometer – åtminstone i versionen med det största batteriet.
Även om ID.2 inte blir någon stor bil, kan den rymma hela 490 liter i bagageutrymmet. Alltså mer än både Polo och Golf. Den är baserad på MEB Entry-plattformen och blir den första av ID-modellerna som är framhjulsdriven.
Volkswagen säger att ID.2 kommer att presenteras i slutet av 2025, vilket innebär att vi inte ser den på vägarna förrän året därpå. Tråkigt för VW, som därmed missar den första vågen av prisvärda elbilar.
Räckvidd: | Upp till 450 km |
Förväntat startpris: | 288 000 kr. |