Den brittiska bilplattformen Carwow, ledd av Mat Watson, har gjort sig känd för sina djupgående räckviddstester av elbilar, där fordonen körs tills batteriet är helt slut. I ett nyligen genomfört test utsatte Mat och hans team sex nya eller uppdaterade elbilar för att utvärdera deras verkliga räckvidd jämfört med de officiella WLTP-siffrorna.
Testet inkluderade modeller som Audi Q4 e-tron, Kia EV6, Tesla Model Y, Porsche Macan, Polestar 4 och Ford Explorer. Under testen kördes bilarna under olika förhållanden för att simulera vardagsanvändning och för att se hur nära de kom till tillverkarnas angivna räckvidd.
Mat Watson förklarade syftet med testet:
– Jag har de allra nyaste eldrivna SUV:erna här, och det är versionerna av varje modell med den längsta räckvidden. Jag kommer att köra dem för att se hur långt de kan nå på en enda laddning och hur nära de kommer till tillverkarnas officiella räckvidd.
Teamet ville dessutom undersöka hur bilarna beter sig när batterinivån närmar sig tom:
– Jag vill också ta reda på vad som egentligen händer när strömmen tar slut. Stannar de plötsligt, eller kan man fortsätta köra en bit till även när bilen säger att batteriet är tomt? Vem vet – det får vi reda på, tillade Mat.
Resultaten av testet gav insikt i hur precisa de officiella räckviddssiffrorna är under verkliga körförhållanden och hur olika modeller hanterar en nästan tom batterinivå.
Modell | WLTP-räckvidd | Testad räckvidd | Uppnådd räckvidd | Batterikapacitet |
---|
Audi Q4 e-tron | 541 km | 431 km | 80 % | 77 kWh |
Kia EV6 | 558 km | 451 km | 81 % | 80 kWh |
Tesla Model Y | 600 km | 473 km | 79 % | 75 kWh |
Porsche Macan | 621 km | 512 km | 82 % | 95 kWh |
Polestar 4 | 599 km | 536 km | 90 % | 94 kWh |
Ford Explorer | 602 km | 468 km | 78 % | 82 kWh |
(Källa: Carwow)
Det observerades att när batterinivån närmade sig noll började bilarna gradvis att minska prestandan för att förlänga den återstående räckvidden. Detta inkluderade reducerad acceleration och begränsning av topphastigheten.
I de flesta fall varnade bilarna innan batteriet var helt urladdat och möjliggjorde fortsatt körning under en kort period även efter att räckvidden angavs som noll. Detta gav förarna möjlighet att hitta en säker plats att stanna eller nå en laddningsstation.
Resultaten visar att moderna elbilar är utformade för att hantera låga batterinivåer på ett sätt som minimerar risken för plötsliga stopp.