DS Automobiles har nu presenterat DS N°8, en lyxig elbil som utlovar en anmärkningsvärd räckvidd. Med en deklarerad maximal räckvidd på 750 kilometer positionerar sig bilen som en av de mest långräckande elbilarna på marknaden.
Den nya DS N°8 är designad för att leverera enastående räckvidd, oavsett om du väljer basmodellen eller toppmodellen. Standardversionen har ett batteri på 74 kWh, vilket ger en räckvidd på 572 kilometer. För den som vill ha ännu mer kapacitet finns en modell med ett större batteri på 97,2 kWh, som erbjuder upp till 750 kilometer med framhjulsdrift och 686 kilometer med fyrhjulsdrift.
Även vid en konstant hastighet på motorvägen – 120 km/h – klarar bilen över 500 kilometer på en laddning. Detta gör bilen till ett självklart val för dem som vill köra längre sträckor utan att oroa sig för laddning.
Räckvidden har uppnåtts genom en kombination av avancerad teknik och optimerad aerodynamik. DS N°8 har ett luftmotstånd på endast 0,24 Cd, vilket markant minskar energiförbrukningen. Long Range-versionen har en deklarerad förbrukning på endast 1,29 kWh per mil, vilket placerar den bland de mest energieffektiva elbilarna.
När laddning väl behövs sker det relativt snabbt. Bilen stödjer en maximal laddeffekt på 200 kW, vilket gör det möjligt att ladda från 10 till 80 procent på ungefär en halvtimme.
Enligt pressmaterialet kommer DS N°8 att erbjudas med tre olika drivlinor som levererar 230, 245 respektive 350 hästkrafter. Toppmodellen har två motorer och fyrhjulsdrift.
Förutom den imponerande räckvidden erbjuder DS N°8 ett rymligt bagageutrymme på 620 liter och möjligheten att dra upp till 1 600 kilo.
Även standardversionen av DS N°8 är utrustad med ett avancerat fjädringssystem som är kopplat till en kamera placerad högst upp i vindrutan. Kameran analyserar vägbanan i millisekunder och skickar data till en styrenhet som justerar fjädringen på varje hjul. Systemet anpassar sig till vägbanans ojämnheter i realtid och förbättrar både köregenskaper och komfort, enligt DS.
DS N°8 förväntas lanseras på marknaden sommaren 2025. Det finns ännu inga prisuppgifter, men billig lär den knappast bli.