När 7-personers ID. Buzz Lang kommer till landet senare i sommar blir det en bil som är förbättrad i alla avseenden jämfört med första upplagan av Buzz.
Den är inte bara 25 centimeter längre, den har också betydligt mer muskler, längre räckvidd och snabbare laddning. Även skärmen i bilen är större. Den långa ID. Buzz har ett utgångspris på 659 900 kronor.
Imponerande mycket plats
iNPUT blev inbjuden till en provkörning av nyheten i området runt Hannover, Tyskland, där vi fick möjlighet att köra på motorvägar, stadsvägar och slingrande landsvägar. Och det var överlag en riktigt bra upplevelse.
Med en längd på 496 centimeter är ID. Buzz en kvarts meter längre än den 5-sitsiga versionen. Men det märks knappt när du ser bilen.
Det märks dock tydligt på insidan. Även med sju säten finns det imponerande mycket plats för alla passagerare. Visst, komforten på den bakre raden av de tre sätesraderna är inte den bästa, men fötterna har gott om utrymme. Även när den andra sätesraden skjuts bakåt – de rör sig på skenor och kan justeras upp till 20 centimeter fram och tillbaka. Dessutom är sätena på andra raden utrustade med armstöd och lika bekväma som framsätena.
Smidig inredning
Den långa Buzz har i standardutförande tre säten på andra raden och två på tredje raden. Den tredje raden kan demonteras och tas bort om du behöver mer bagageutrymme. Med alla sju säten på plats rymmer den 310 liter bagage, men om du fäller ner sätena får du plötsligt 2 469 liter att leka med.
Lägg till att den långa Buzz kan dra upp till 1,2 ton med dragkrok. Och upp till 1,8 ton när fyrhjulsdrivna GTX-versionen anländer senare i år.
Om du inte behöver sju säten finns Buzz också i en konfiguration med sex säten (2-2-2), vilket ger ännu bättre utrymme inuti. Det är enkelt att gå mellan de två sätena på andra raden för att komma till de bakre.
Längre räckvidd och snabbare laddning
Vi körde både den ”vanliga” långa versionen av ID. Buzz med 286 hk och GTX-versionen som toppar med 340 hk, och de extra hästkrafterna märks naturligtvis. Men även med 286 hästar är den nya, långa Buzz betydligt mer kraftfull och responsiv än den nuvarande 5-sitsiga versionen (204 hk). Den känns inte alls svag, utan biter fast ordentligt i vägen och ger en lätt och behaglig körupplevelse som är perfekt för långa resor.
Apropå långa resor, en av de stora kritiska punkterna med 5-sitsversionen var just räckvidden. Den kritiken har Volkswagen tagit till sig genom att installera ett mer effektivt batteripaket med fyra kilowattimmar mer att använda. Tillsammans med andra förbättringar i drivlinan ger detta den långa Buzz en WLTP-räckvidd på upp till 485 kilometer, vilket är hela 69 kilometer längre än 5-sitsversionen.
Dessutom har Volkswagen gett långa Buzz en betydligt snabbare laddningseffekt på 200 kW jämfört med 170 kW tidigare. Så den kör inte bara längre på en laddning, utan du kommer också snabbare iväg från laddstationen.
Vi hade inte möjlighet att testa laddkurvor, så det får vi återkomma till när vi får låna ett exemplar av bilen för test.
Större skärm – men samma interiör
Tyvärr har Volkswagen inte gjort mycket nytt med interiören, som är identisk med den gamla 5-sitsiga versionen. Det betyder att det fortfarande finns hård plast på ställen där det inte borde finnas, till exempel på dörrarna och andra ytor som ofta berörs. Det finns fortfarande också en hel del pianolack.
På en punkt har dock kabinen fått en betydande uppdatering: skärmen. Den nya långa Buzz har fått samma skärm som ID.7, nämligen en 12,9-tumsskärm med – halleluja! – bakgrundsbelysta fysiska knappar. Så nu slipper vi ställa in klimatanläggningen eller volymen på musiken i mörkret utan att kunna se.
Skärmen rymmer också en annan uppdatering, nämligen mjukvara 5.0, som bland annat inkluderar förvärmning av batteriet vid snabbladdning och Travel Assist 2.5 med automatisk filbyte.
Volkswagen har också fått mycket bättre kontroll över mjukvaran, och detta märks i den långa Buzz när du navigerar i menyerna. Det går smidigt och utan långa väntetider, precis som i ID.7. Dessutom har den personliga assistenten fått integration med ChatGPT, så du kan ställa mer generella frågor som hämtas via AI, om du behöver det.
Nu med head-up display
Volkswagen har också utrustat den långa ID. Buzz med en head-up display som visar all viktig information direkt på vindrutan framför föraren. Den är skarp och tydlig och fungerar precis som den ska. Tyvärr är den bara standard på den dyrare Style-versionen.
Andra förbättringar inkluderar ett litet fönster på andra sätesraden som kan öppnas. Det saknades i den första versionen av Buzz. Tyvärr är det inte standard, utan tillval som måste köpas till.
Detta gäller även en eventuell värmepump, som inte heller är standard. Men det är ändå en förbättring, eftersom den första versionen av Buzz inte kunde fås med värmepump överhuvudtaget.
På väg att uppfylla sin potential
Som ni förhoppningsvis har förstått av ovanstående är den nya långa ID. Buzz en förbättring på alla punkter jämfört med den första versionen. Det känns som om tyskarna äntligen är på väg att uppfylla potentialen hos denna charmiga långfärdshjälte. Och dessutom till ett lägre pris än föregångaren. Vad finns det att inte gilla?
Nu väntar vi bara på att de ska lyckas göra en California-version med sovplatser och kök.