Mini Cooper har återfötts som elbil, Renault 5 har väckts till liv i en elektrisk version, och detsamma kommer snart att hända med Renault 4. Nu finns det också en möjlighet att vi snart får se ytterligare en klassiker som batteribil, nämligen Citroën 2CV. Renaults framgång med 5:an har nämligen väckt intresse på ledningsnivå hos Citroën.
Citroën har tidigare förnekat alla planer på att återintroducera 2CV. Men nu öppnar fransmännens designchef dörren på glänt. Brittiska Autocar pratade med honom på det nyligen avslutade Bryssel Motor Show, där han rakt ut sa att de inte har ”stängt dörren för retrodesign”.
Den ursprungliga Citroën 2CV lanserades 1948 och var en lösning på följande uppdrag: ”Bygg en ekonomisk bil för den franska bonden, eventuellt en passagerare och lite varor, som kan ta honom till och från fälten, men även till kyrkan. Därför måste det finnas tillräckligt med utrymme i bilen för att bära hatt” (källa: Wikipedia).
En ny, elektrisk 2CV skulle sannolikt fylla ungefär samma roll – dock troligen utan hattar och körning på åkrar. Med tanke på det låga priset för Renault 5 E-Tech blir det avgörande att hålla priset för en 2CV nere. Därför spekulerar Autocar i att den troligen skulle byggas på Smart Car-plattformen från Stellantis.
Det är inte konstigt om Citroëns chefer tittar avundsjukt på kollegorna från Renault. Förra månaden såldes 9 973 exemplar av Renault 5 i Frankrike. Det är 1 721 fler än Citroëns budgetmodell ëC3, som också är byggd på Smart Car-plattformen. Detsamma gäller för övrigt Fiat Grande Panda och Opel Frontera.
Det finns naturligtvis inga uppgifter om när en elektrisk Citroën 2CV skulle kunna rulla ut på vägarna. Men om tre år är det exakt 80 år sedan den ursprungliga 2CV lanserades. Jag bara säger det …