ELBILAR

EU satsar 34 miljarder på utveckling av elbilsbatterier

EU satsar 34 miljarder kronor på utvecklingen av elbilsbatterier i Europa för att minska beroendet av Kina.

Europeiska kommissionen och Europeiska investeringsbanken (EIB) har tillkännagett ett nytt partnerskap för att stödja utvecklingen av en konkurrenskraftig och hållbar europeisk batteriindustri. Mer än 22 miljarder kronor har avsatts för att rädda den hårt pressade europeiska utvecklingen och produktionen av elbilsbatterier och därmed minska beroendet av Kina.

”Produktion av batterier är avgörande för EU:s gröna omställning och strategiska autonomi. Det stärker transport- och energisektorn samt EU:s globala konkurrenskraft,” skriver EU och EIB i ett pressmeddelande.

Bland annat öronmärks 1 miljard euro – 11,5 miljarder kronor – för projekt inom produktion av battericeller till elbilar. EIB planerar dessutom att investera 1,8 miljarder euro (20 miljarder kronor) i den bredare batterivärdekedjan. Slutligen ges lånegarantier för 2,5 miljarder kronor, vilket gör att det totala EU-stödet uppgår till 3 miljarder euro.

Annons:

 

Kommer stödet för sent?

Stödet kommer i elfte timmen. Kina dominerar marknaden för elbilsbatterier, och den europeiska batteriindustrin står inför stora utmaningar. Flera stora aktörer har tvingats revidera sina expansionsplaner:

  • Northvolt: Europas stora ledstjärna har ansökt om konkursskydd i USA efter att ett räddningspaket inte blev genomfört. Medgrundaren och VD:n Peter Carlsson har nyligen avgått. Reuters rapporterar idag att Northvolt nu försöker sälja företaget innan årets slut, vilket markerar en förödande förlust för en av Europas bäst finansierade startups och mottagaren av EU:s största gröna lån någonsin.
  • Automotive Cells Company (ACC): ACC, ett joint venture som stöds av Stellantis, Mercedes-Benz och TotalEnergies, har tillfälligt stoppat byggnationen av sina planerade batterifabriker i Kaiserslautern, Tyskland, och Termoli, Italien. Beslutet beror på överväganden om att byta till produktion av litiumjärnfosfatbatterier (LFP), som är billigare att tillverka men mindre kraftfulla än de tidigare planerade litiumjonbatterierna.
  • Volkswagen: Volkswagen har minskat sina ambitioner att bygga battericellsfabriker i Europa och Nordamerika. Företaget planerade ursprungligen att nå en kapacitet på 200 GWh från sex fabriker till 2030. Målet har nu reviderats till 170 GWh från tre redan tillkännagivna fabriker i Valencia, Spanien; Ontario, Kanada; och Salzgitter, Tyskland.

Relaterade artiklar

Back to top button

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies.  Lär dig mer