Tio medlemsländer röstade på fredagen för att införa tullar på elbilar tillverkade i Kina, den så kallade Kina-tull. Därmed finns det en majoritet för att införa tullen – om EU beslutar sig för att göra det. Ännu en gång skjuts dock det slutgiltiga beslutet upp i hopp om att en överenskommelse kan förhandlas fram. Den nya tidsfristen är nu slutet av oktober.
Det meddelar EU i ett kort pressmeddelande. Själva omröstningen var hemlig, så det framgår inte vem som röstade för och vem som avstod. Men tio länder röstade för, medan tolv länder valde att avstå från att rösta.
Omröstningen är ett sätt för EU att öka pressen i förhandlingarna med Kina – och det finns fortfarande ingen garanti för att en Kina-tull införs. Förhandlarna kan nu använda omröstningens resultat för att hota Kina. I pressmeddelandet framgår det också att förhandlingarna fortsätter.
”Samtidigt fortsätter EU och Kina att arbeta hårt för att utforska en alternativ lösning, som ska vara fullt WTO-kompatibel, lämplig för att bemöta den skadliga subventioneringen som konstaterats i Kommissionens undersökning, samt möjlig att övervaka och genomföra”.
EU har till den 30 oktober på sig att hitta en ”fredlig” lösning med Kina. En situation som säkerligen gläder den tyska bilindustrin, som intensivt motsätter sig tullen av rädsla för ett handelskrig med Kina.
På detta datum ska en så kallad genomförandeförordning från Kommissionen offentliggöras, vilken innehåller de slutliga resultaten av den undersökning om kinesiska statliga subventioner som inleddes tidigare i år.
Om EU och Kina inte lyckas nå en överenskommelse kommer det att införas strafftullar på upp till 36,5 procent på bilar som produceras i Kina. Detta är utöver de 10 procent tull som redan är lagd på bilarna.