Det är full fart hos Renault. Den ikoniska R5 har precis lanserats, senare i år kommer Renault 4 E-Tech, och efter nyår är det fransmännens billigaste modell som får E-Tech-behandlingen. Konceptversionen av Renault Twingo E-Tech visades upp i oktober, men på bilsalongen i Bryssel får vi en första titt på interiören i bilen, som kommer att säljas för under 20 000 euro – cirka 230 000 kronor.
Den ikoniska småbilen, som redan har vunnit hjärtan i tre decennier, får en futuristisk och funktionell uppgradering – med många referenser till originalet från 1993.
När du sätter dig bakom ratten i den nya Renault Twingo E-Tech möts du av en svävande, cylindrisk instrumentpanel. Med en 7-tums digital instrumentdisplay och en 10,1-tums multimedieskärm är det inte bara funktionellt – det ger även kupén ett modernt och fräscht uttryck som säkert kommer att väcka olika reaktioner. Den ikoniska röda varningsknappen, placerad i en transparent bubbla, är en kärleksfull blinkning till original-Twingo.
Enligt Renault är allt i kupén designat med vardagen i åtanke: det finns gott om förvaringsutrymmen, bland annat under instrumentpanelen och framsätena. Ett platt hyllutrymme under dashboarden skapar plats för allt från böcker till solglasögon.
Renault har tänkt på detaljerna. Nackstöden fram har en magnetisk yta där baksätespassagerare kan placera sina telefoner. Elastiska fickor i sätena kan hålla vattenflaskor, och justeringsknapparna för sätena är inspirerade av skateboardhjul – en rolig detalj som knyter an till bilens urbana DNA.
Renault har också experimenterat med material och färger. Sätena är inspirerade av de lekfulla mönstren från första generationen och matchar bilens exteriörfärg. Golvet? Det är gjort av färgad kork.
Även om detta är en prototyp känner man Renaults tradition av att hålla sig nära originaldesignen. Den färdiga versionen av Renault 5 är nästan identisk med prototypen som visades upp en gång i tiden.
Renault Twingo E-Tech Electric är planerad att lanseras på marknaden 2026. Liksom Renault 5 E-Tech och Renault 4 E-Tech kommer den att byggas på AmpR Small-plattformen. Ännu finns inga specifikationer offentliggjorda, men en kvalificerad gissning är att bilen kommer i två batterivarianter med en räckvidd på 200 respektive 300 kilometer.
Och självklart ska vi ta en titt på några bilder av bilen utvändigt: