Koreanska Hyundai Motors har satt ett ambitiöst mål om att leverera ett extremt energitätt litiumjonbatteri baserat på LFP-kemi år 2025. Det nya LFP-batteri kommer att vara billigt att tillverka men kommer att ha en energitäthet som överträffar även de bästa befintliga batterierna, påstås det.
Målet är att tillverka ett LFP-batteri med en energitäthet på hela 300 Wh/kg. Det är inte bara betydligt bättre än nuvarande LFP-batterier (90-200 Wh/kg), utan även bättre än de dyrare batterierna baserade på NMC-kemi. Dessa har i genomsnitt en energitäthet på 250 Wh/kg.
Det finns flera fördelar med LFP-batterier. De är betydligt billigare än NMC-batterier, eftersom de inte innehåller metaller som nickel, kobolt eller mangan. De är också mer hållbara och kan hantera värme bättre, vilket gör att de klarar av snabbare laddning. De är mindre brandfarliga eftersom de använder en icke-brandfarlig elektrolyt och sist men inte minst, kan de hantera fler laddcykler, vilket innebär längre livslängd.
Det nya batteriet förväntas installeras i små till medelstora elbilar som idag typiskt är beroende av nickel-kobolt-mangan-batterier, enligt Korean Car Blog.
Med ett lågt produktionspris och hög energitäthet kan priset på elbilar pressas ner – och öppna upp för billigare elbilar med längre räckvidd. En kombination som biltillverkarna törstar efter för att få fart på elbilsförsäljningen igen.
För närvarande är kinesiska företag som CATL och BYD de dominerande leverantörerna av LFP-batterier med cirka 90 procent av marknaden.