ELBILAR

Idag röstar EU om dyrare elbilar

EU-tullen på kinesiska elbilar förväntas antas idag. Tullen innebär att vissa bilmodeller kan bli upp till 45 procent dyrare.

EU och den kinesiska regeringen har hittills inte kunnat enas om ett alternativ till den så kallade Kina-tullen, som påläggs alla elbilar som produceras i Kina. En EU-omröstning om det slutgiltiga beslutet om tullen äger rum senare idag, och det förväntas gå igenom, trots tysk opposition.

Frankrike, Grekland, Italien och Polen är bland de stora EU-medlemsländer som planerar att rösta för tullen, som kan bli upp till 45 procent. Tyskland kommer sannolikt att avstå från att rösta.

Tyskland har varit skeptiskt till tullsatserna på grund av oro för att utlösa ett handelskrig vid en tidpunkt då Mercedes, BMW och Volkswagen säljer hundratusentals bilar i Kina varje år.

Annons:

 

Den tyska förbundskanslern Olaf Scholz sade den 2:a oktober att hans regering, som avstod från att rösta vid en omröstning om tullsatserna i juli, kanske kommer att göra det igen på grund av meningsskiljaktigheter inom den trepartiregering som styr landet.

Tysklands finansminister Christian Lindner anser att regeringen bör motsätta sig tullsatserna. ”Ett handelskrig med Kina kommer att skada oss mer än gynna en viktig europeisk industri och en central sektor i Tyskland,” sade han enligt Reuters.

Kommissionens ordförande Ursula von der Leyen, som inledde undersökningen för ett år sedan, sade att EU behöver skydda sig mot en potentiell flod av billiga kinesiska elbilar som gynnas av statliga subventioner.

Kommissionen rapporterar att registreringarna av kinesisktillverkade elbilar ökade från 3,5 procent av EU-marknaden år 2020 till 27,2 procent under andra kvartalet 2024, och de kinesiska märkenas marknadsandel ökade från 1,9 procent till 14,1 procent.

Annons:

 

Kina har en överkapacitet på tre miljoner elbilar per år som måste exporteras, vilket är dubbelt så stort som EU:s marknad, enligt kommissionen.

Kommissionen kan genomföra tullsatserna med stöd från endast fyra länder. Den kan dock lägga fram ett ändrat förslag om den vill säkra bredare stöd.

På grund av tullavgifterna har vissa kinesiska biltillverkare övervägt att investera i fabriker i Europa, trots högre arbets- och produktionskostnader. Flera märken, däribland BYD och Chery, planerar monteringsanläggningar i Europa.

Annons:

 

Tullsatserna varierar från 7,8 procent för Tesla till 35,3 procent för SAIC, som äger MG-märket. Dessa tullsatser är utöver EU:s standardimporttull på 10 procent för bilar.

Relaterade artiklar

Back to top button

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies.  Lär dig mer