Kanada överväger att införa 100 % tull på Tesla-fordon som svar på USA:s nyligen tillkännagivna tullsatser på kanadensiska och mexikanska varor.
Åtgärden har föreslagits av den tidigare finansministern och nuvarande vice premiärministern Chrystia Freeland, som i en intervju med Canadian Press uppmanar regeringen att rikta in sig på produkter från republikanska delstater samt företag med nära band till Donald Trump – däribland särskilt Elon Musk.
Enligt Freeland bör Kanada agera snabbt och konsekvent för att säkerställa att USA känner av konsekvenserna av sina handelsrestriktioner. ”Vi måste göra det tydligt att om USA väljer att skada kanadensiska företag, kommer vi att svara med lika kraftfulla åtgärder,” säger hon i intervjun.
Regeringen redo att agera
Premiärminister Justin Trudeau har också bekräftat att regeringen är redo att agera. ”Kanada kommer att svara med en riktad, kraftfull men rättvis och omedelbar reaktion,” sade han i ett pressmeddelande. Trudeau betonade att Kanada tidigare har visat sin förmåga att hantera handelskonflikter med USA och kommer att göra det igen om det behövs. Han har dock inte direkt hotat Elon Musk eller Tesla.
Kanada har en betydligt större andel elbilar än USA, och 17 % av nybilsförsäljningen är elektrisk – jämfört med blygsamma 8 % i USA. Detta innebär att Tesla skulle drabbas av en tull på en betydande marknad.
Bakgrunden till den potentiella handelsspiralen är USA:s beslut att införa en 25 % tull på importerade metaller från Kanada och Mexiko, en åtgärd som särskilt påverkar bilindustrin. Detta har skapat oro bland kanadensiska tjänstemän, som befarar ekonomiska konsekvenser för landets bilproducenter och leverantörer.
Riktat mot Elon Musk
Genom att specifikt rikta in sig på Tesla försöker den kanadensiska regeringen påverka Elon Musk, som är känd för sina nära band till Donald Trump. Samtidigt väntas tullar på amerikanskt vin, öl och sprit påverka exportmarknader i republikanska delstater som Kalifornien och Kentucky, vilket kan öka trycket på den amerikanska regeringen att dra tillbaka de nya handelsrestriktionerna – även om det kan dröja.
Om konflikten eskalerar och även involverar EU kan det i framtiden leda till högre priser på Tesla i Danmark – antingen som en del av en allmän tull eller, likt Kanadas hot, som en riktad åtgärd mot Elon Musk och Tesla från EU:s sida. Detta kan i slutändan gynna både den europeiska och särskilt den kinesiska bilindustrin på hemmamarknaden, där Tesla länge dominerat.