ELBILAR

Leapmotor T03 är Europas billigaste elbil

Med ett försäljningspris på bara 214 000 kronor är kinesiska Leapmotor T03 nu den billigaste elbilen som säljs i Europa.

Bilvarumärket Leapmotor introduceras nu i Europa, och det görs med stil. Varumärket, som ägs av Stellantis, lanserar Europas billigaste elbil i form av Leapmotor T03, som får en prislapp på endast 18 900 euro, vilket motsvarar 214 000 kronor.

Dessutom lanseras den elektriska mellanklass-SUVC10 till ett pris strax under 37 000 euro – 419 000 kronor. Planerna avslöjades redan i november förra året, men nu har både pris och lanseringsgeografi fastställts.

Leapmotor har en tydlig ambition att prissätta sina bilar lägre än de etablerade varumärkena. För att undvika EU:s Kina-tullar och därmed hålla ned priset, skickas bilarna som byggsatser till Tychy i Polen, där de monteras.

Annons:

 

Leapmotor T03
Leapmotor T03.

Till en början lanserar Stellantis Leapmotor i 13 länder i Europa. Märkligt nog förbigås både Danmark, Norge och Sverige i den första omgången.

Länderna i den första vågen är Belgien, England, Frankrike, Grekland, Italien, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Portugal, Rumänien, Spanien, Schweiz och Tyskland. På dessa marknader förväntas Leapmotor T03 och C10 finnas till försäljning före årsskiftet.

En titt inuti den lilla Leapmotor T03.

Det är inte mycket vi vet om T03, förutom att den har ett 36,5 kWh-batteri som ger en WLTP-räckvidd upp till 265 kilometer. Den lilla bilen drivs av en elmotor med en effekt på 70 kW (95 hästkrafter) och kan ”snabbladdas” med upp till 48 kW. Det ska ta 36 minuter att ladda från 30-80 procent.

SUV’en Leapmotor C10 är betydligt mer intressant om man planerar att köra utanför stadszonen. Den har ett batteri på 69,9 kWh, vilket räcker till 420 WLTP-kilometer. Men även här är laddningen långsam och tar en halvtimme när man laddar från 30 till 80 procent.

Annons:

 

Leapmotor C10.

För övrigt innehas titeln som Sveriges billigaste elbil för närvarande av Citroën ë-C3, som har ett startpris på 299 990 kronor. Den är dock kraftigt försenad och förväntas inte levereras förrän i början av nästa år. Citroën ingår också i Stellantis-koncernen.

C10.

Annons:

 

Relaterade artiklar

Back to top button

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies.  Lär dig mer