ELBILAR

Minimera däckslitage på elbilar

I framtiden kan elbilar få en ”Minimera däckslitage”-knapp bredvid Eco-knappen. Volvo Cars och den svenska staten har initierat forskning.

Hur kan biltillverkarna optimera sina fordon för att minska däckslitage och därmed partikelutsläpp? Det är just detta som ett nytt forskningsprojekt, där Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, samarbetar med Volvo Cars, försöker att besvara.

Det är inte bara det ökade däckslitaget på grund av elbilarnas högre vikt. Det finns också en risk för högre slitage på grund av elbilarnas starkare motorer.

– Vikten och motorstyrkan är utmaningar, men samtidigt är det relativt enkelt att kontrollera elbilar snabbt och precist. Det betyder att det bör finnas goda möjligheter att påverka däckslitaget, säger Mats Gustafsson, som är seniorforskare på VTI och projektledare för det nya projektet.

Annons:

 

Ett växande problem

Partikelutsläpp från däck är ett stort problem. Inte bara från elbilar, utan även från fossilbilar. Fossilbilarna har också vuxit i både storlek och vikt de senaste åren. Därför kommer däckslitage att ingå i Euro 7-reglerna, som förväntas träda i kraft år 2026. De exakta gränsvärdena för däckslitage är ännu inte fastställda, men däck som överskrider gränserna kommer inte längre att kunna säljas inom EU.

För varje 1 000 körda kilometer slits cirka ett kilo partiklar, inklusive mikroplast. Enligt studier leder däckslitage till att det enbart i Europa hamnar 500 000 ton mikroplast i naturen och vattendrag varje år. Globalt uppskattas mängden till att överstiga sex miljoner ton.

Kan leda till en ”minimera däckslitage”-knapp

VTI och Volvo Cars kommer konkret att utveckla metoder för att mäta däckslitage baserat på olika fordons egenskaper. Utöver vikt och eldrift kommer forskarna även att studera faktorer som fyrhjulsdrift kontra tvåhjulsdrift och olika körinställningar.

– Vem vet, kanske får elbilarna i framtiden en ”minimera däckslitage”-knapp. Det skulle kunna vara en körinställning som överensstämmer med ”eco”-läget, men det får tiden utvisa, säger Mats Gustafsson.

Annons:

 

Projektet kommer att pågå i två år och finansieras av Swedish Electromobility Centre. Det kommer att utföras på VTIs testanläggning i Linköping och Volvos anläggning i Hällered, enligt ett pressmeddelande.

Relaterade artiklar

Back to top button

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies.  Lär dig mer