Den minst sagt olyckliga lanseringen av den uppdaterade Sonos-appen i maj har nu på allvar börjat få konsekvenser för ledningsgruppen på Sonos. Först lämnade vd:n Patrick Spence sin post. Kort därefter meddelades det att Chief Product Officer Maxime Bouvat-Merlin också lämnar sin tjänst.
Nu är det den tredje chefen på en vecka som får rensa sitt skrivbord, nämligen Chief Commercial Officer, Deirdre Findlay. Hon hade ansvar för marknadsföring, kundupplevelse och företagets go-to-market-strategi.
Lite märkligt är att Rebecca Zavin fortfarande är Senior Vice President för mjukvaruavdelningen på Sonos, en roll hon haft sedan 2021. Det kan tyda på att det inte var hon som ansåg att appen var redo för lansering – vilket den uppenbarligen inte var.
Sonos tvingades vid flera tillfällen gå ut offentligt och lova bättring efter den katastrofala lanseringen. Men det har tydligen inte hjälpt, eftersom effekten nu blivit så konkret, nästan nio månader senare.
Sonos har ännu inte uttalat sig detaljerat om bakgrunden till de tre chefers avgång, men spekulationerna om en strategisk omstrukturering har börjat sprida sig.
För de många lojala Sonos-användarna lär ledningsförändringarna inte få någon större betydelse på kort sikt. Produkter som Era 300 och Beam har fått ett gott mottagande bland konsumenterna, och företagets senaste uppdateringar av mjukvara och funktionalitet indikerar att kärnan fortfarande fungerar.