Det har legat i luften efter de dramatiska prissänkningarna på den första Kia EV6 GT, men nu är det helt officiellt. Sydkoreanerna är redo med en uppdaterad version som erbjuder mer kraft, längre räckvidd och bättre prestanda.
Det fyrhjulsdrivna drivsystemet levererar upp till 650 hästkrafter, vilket gör att bilen accelererar från 0–100 km/h på 3,5 sekunder och når en topphastighet på 260 km/h. Därmed blir det Kias kraftfullaste produktionsbil någonsin.
För att tämja denna kraft introducerar Kia Launch Control, ett prestandainriktat system som är designat för att ”maximera acceleration från stillastående genom att optimera balansen mellan kraftöverföring och väggrepp.”
Kia har också utrustat den nya modellen med ett större batteripaket. Det är på 84 kWh, alltså knappt 7 kWh större än föregångarens. Detta ökar räckvidden från 424 km i föregångaren till 450 WLTP-kilometer vid blandad körning. Kia uppger dessutom att bilen kan nå upp till 550 WLTP-kilometer vid ren stadskörning. Men vem vill nöja sig med att bara köra i staden med en sådan kraftfull bil?
Precis som sin föregångare har nya Kia EV6 GT självklart 800-voltsystem som möjliggör laddning från 10–80 procent på så lite som 18 minuter.
Den virtuella växlingen, som blivit mycket populär bland mina kollegor, är kvar, medan det elektroniska fjädringssystemet (ECS) har förbättrats. Med justerade fjäderkurvor, modifierade stötdämpare och förbättrad styrning levererar ECS enligt Kia ”enastående komfort, hantering och stabilitet.”
Den nya EV6 GT erbjuder även en nyutvecklad ratt som, precis som alcantarasportstolarna och bromsoken, är dekorerad med märkets neongröna signatur. Designförändringarna inkluderar också nya mönster på instrumentpanelen, en uppdaterad bakre stötfångare och diffusor samt Kias Starmap-strålkastare och en omdesignad frontstötfångare och grill. Invändigt har bilen fått exklusiv GT-grafik på de dubbla 12,3-tumsskärmarna samt ett ambient belysningssystem.
Priserna får vi vänta på, eftersom Kia ännu inte har offentliggjort dem. När den första versionen lanserades i Sverige för knappt två år sedan låg priset på cirka 749 000 kronor. Den nya versionen lär knappast bli billigare.
Nya EV6 GT är en del av Kias strategi att ha 11 elbilar på marknaden 2026 och hela 15 modeller 2027, vilket ska leda till en helt elektrisk modellportfölj i Europa 2035.