ELBILAR

Provkörd: Renault 5 E-Tech är svår att inte älska

Den är inte felfri. Men Renault 5 E-Tech är så otroligt charmig att jag inte har några problem att blunda för de små brister den har.

Jag har åkt till Nice i Frankrike för att provköra den nytänkta och elektriska versionen av Renault 5 E-Tech. En uppgift jag verkligen sett fram emot sedan jag närvarade vid presentationen av bilen i februari.

Fransmännen är extremt stolta över nya Renault 5 E-Tech. Inte bara folket på Renault, utan även vanliga fransmän som jag passerar på gatorna i Nice. Aldrig tidigare har jag sett så många leende människor som vinkar, visslar och ger tummen upp.

Det är också en mycket charmig liten bil Renault har satt ihop. Inte bara ser den bra ut, den är också rolig att köra och verkar få ett riktigt bra pris – och med det på plats kan Renault mycket väl ha en succé på gång.

Annons:

 

Priserna förhandlas fortfarande för den nordiska marknaden, men instegsmodellen verkar hamna runt 280 000 kronor, medan den dyraste kommer att landa strax runt 380 000 kronor. Om dessa priser håller tror jag att R5 kommer att bli väldigt populär när den kommer till Norden i mars nästa år.

Precis som originalet, som såldes i 5,5 miljoner exemplar innan den försvann 1985.

Ungdomlig egoistbil

När den ursprungliga Renault 5 lanserades 1972 var det en liten bil på drygt 3,5 meter. Den nya modellen är cirka 40 centimeter längre men tillhör fortfarande småbilsklassen. En bil som följer i fotspåren av Mini Cooper och Fiat 500e – en visuellt spännande bil för unga och för dem som inte längre har barn.

Renault 5 E-Tech
Utrymmet i baksätet är, trots sin charm, bilens största problem (foto: iNPUT).

Familjer sållas bort av ett baksäte med mycket begränsat utrymme. Det går precis att sätta in en bilbarnstol, men vuxna och större barn kommer att få det trångt. Och detta är nog bilens största utmaning. För på nästan alla andra punkter klarar sig R5 riktigt bra.

Annons:

 

Visuellt har den många referenser till originalet från 1972, inte minst den karakteristiska kantiga formen. Men även laddindikatorn på motorhuven, placerad där luftintaget satt på originalet. Indikatorn – som är standardutrustning – lyser upp och avslöjar batteriets status när du närmar dig bilen.

Den ungdomliga stilen från exteriören fortsätter in i kupén. Sätena är klädda i tyg tillverkat av 100 procent återvunna plastflaskor. Samma material används även på dörrarnas insida och på den mjuka retroklädseln på instrumentpanelen.

Tygklädseln är tillverkad av 100 procent återvunna plastflaskor (foto: Renault).

Hög komfort i klassen

Det är inte bara visuellt de har satsat på detaljer. Även köregenskaperna är väl omhändertagna. Fjädringen fram är lånad från Renault Captur, medan bakaxeln är av multilink-typ, samma som i Renault Megane E-Tech Electric. En dyr lösning i denna storleksklass, vilket bidrar till att ge Renault 5 E-Tech en mycket bekväm fjädring som känns klart över prisnivån. Fjädringen känns mer tysk än fransk, utan att vara för stel.

Annons:

 

En annan punkt där Renault 5 E-Tech överträffar förväntningarna är lugnet i kupén. Trots att bilen är utrustad med stora 18-tumsdäck hörs inte mycket vägljud. Det finns visserligen vindbrus från A-stolparna, men det märks först vid motorvägshastigheter – och det är inte särskilt påträngande. Komforten känns helt enkelt som i en mycket dyrare bil. Undantaget är dörrarna, som inte ger något särskilt tillfredsställande ljud när de stängs.

Apropå A-stolparna, de är relativt breda och kan begränsa sikten snett framåt. Det hjälper inte heller att vindrutan är förhållandevis liten.

Livlig och engagerande

Styrningen är exakt och snabb; det krävs inte mycket rattutslag för att bilen ska reagera. Den är som gjord för de snäva svängarna på vägarna mellan Nice och Monaco, och i stadsmiljö är den lätt att parkera mellan två bilar.

Annons:

 

Renault 5 E-Tech
Renault 5 E-Tech är som gjord för små och smala vägar (foto: Renault).

Med 150 hästkrafter och ett vridmoment på 245 newtonmeter är R5 knappast någon sportbil. Det tar 8 sekunder att accelerera från 0 till 100 km/h. Men i sportläget kan du ändå få ett ”ryck” när gaspedalen trycks i botten. Faktum är att det inte alls är svårt att få hjulen att spinna på halvvåta vägar. Bilen får dock snabbt grepp igen – och i kurvorna ser bilens system till att den håller sig stabilt på vägen.

Trots de begränsade musklerna är körupplevelsen både livlig och engagerande. Det är en smidig och rolig bil att köra. Om jag ska komma med en liten invändning är det att rattstången är kort, vilket påverkar sittkomforten i mitt fall.

Grafiskt läcker hantering

Hantersystemet kommer att kännas bekant för Renault-kännare. Instrumentpanelen är 10,1 tum stor och visar information om hastighet, hjälpsystem, förbrukning – ja, allt som har med körningen att göra.

Den centrala multimediaskärmen är i samma storlek och använder OpenR link-multimediesystemet, baserat på Google Automotive. Det är exakt samma system som i Megane och Scenic – vilket innebär röststyrning på svenska, Google Maps och ett antal appar från Google Play. Systemet är grafiskt tilltalande, otroligt lättnavigerat och snabbt att använda.

För de mer vardagliga uppgifterna, såsom temperatur och volym, finns det fortfarande fysiska knappar, vilket gör dem enkla att nå. Det fungerar bra och är ett klokt val.

Tillsammans med Volkswagen har Renault, enligt mig, ett av de bästa systemen på marknaden. Det stöder även trådlös Apple CarPlay, om du föredrar det.

Två batteristorlekar

Versionen jag kört har naturligtvis det stora batteriet och den högsta utrustningsnivån (Iconic). Detta är den version som sannolikt kommer att närma sig 380 000 kronor på den nordiska marknaden. Det stora 54 kWh-batteriet ger den lilla bilen en räckvidd på cirka 410 kilometer och det kan laddas med en effekt på upp till 100 kW DC. Inte imponerande, men typiskt för Renault.

Bilen kommer också att erbjudas i en billigare version senare med ett mindre batteri på 40 kWh och en laddningseffekt på 80 kW DC. Den får en räckvidd på 300 kilometer. Båda versionerna levereras med en 11 kW AC bi-directional laddare, kompatibel med V2L (vehicle-to-load) och V2G (vehicle-to-grid)-teknik, även om det ännu inte fungerar i Sverige. Däremot levereras Renault 5 E-Tech i Sverige med en speciell teknik som säkerställer snabb laddning även vid låga temperaturer. Värmepump är också standard.

Ja, jag är förälskad

Som du kanske märker är jag mycket förtjust i Renault 5 E-Tech. Jag hade höga förväntningar och de infriades. Det är inte en bil utan brister. Det är heller inte en bil för alla och envar. Men om du köper in dig på stilen och storleken, är du garanterad en rolig upplevelse bakom ratten.

Renault 5 E-Tech
Selfie med R5 i Monaco (foto: iNPUT).

Ja, det har skurits ner här och där för att hålla ned priset. Till exempel finns det endast en klimatzon i bilen. Det finns heller inga handtag för passagerarna att hålla sig i, och bagageluckan är manuell. Men det är små detaljer i det stora hela.

Nu ser jag fram emot nästa år, när bilen kommer till Norden och jag förhoppningsvis får möjlighet att testa förbrukning och laddning ordentligt. Men hittills är jag förälskad. I så hög grad att jag lätt kan leva med de små irritationsmomenten jag upptäckte under provkörningen.

iNPUT blev inbjudna till Nice av Renault.

Relaterade artiklar

Back to top button

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies.  Lär dig mer