Efter att regeringen i både Sverige och Tyskland slopade statliga subventioner för elbilar i slutet av förra året, har försäljningen stagnerat i båda länderna. Till skillnad från Danmark, där andelen sålda elbilar aldrig varit högre. Men nu överraskar Sverige med ett nytt elbilsrekord för september månad.
Under månaden har det hittills registrerats 9 912 nya elbilar i Sverige. Det motsvarar 43,3 procent av alla nyregistrerade bilar. Detta ska jämföras med att under resten av 2024 bara har varit ungefär var tredje ny bil som har varit en elbil.
Siffrorna är baserade på data från den 1:a till den 27:e september, så andelen elbilar kan mycket väl bli ännu högre. Men redan nu har årsrekordet slagits – inte sedan december 2022 har vi sett en högre procentandel.
Tesla bidrar till elbilsrekord
Om man letar efter orsaker till den plötsliga ökningen finns det två faktorer som sticker ut. För det första har Tesla bidragit. Företaget är känt för att öka försäljningen inför slutet av sina kvartalsrapporter, och så även nu, då 3 800 Teslor registrerades bara i september. Det matchar nästan rekordet från mars 2023, då Tesla levererade 3 933 nya bilar till svenskarna.
En annan faktor som kan spela in är att regeringen har återinfört en form av statligt stöd för elbilar. Dock är det inte lika fördelaktigt som tidigare.
Det fungerar som en skrotningspremie. Det innebär att personer som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor får ett bidrag på 10 000 kronor om de samtidigt köper eller leasar en ny eller begagnad elbil. Premien trädde i kraft den 20 augusti.
I vårt grannland Danmark var 55 procent av alla nyregistreringar elbilar i augusti.