Tesla har precis släppt FSD 13, en omfattande uppdatering av deras Full Self-Driving-programvara, särskilt utformad för fordon utrustade med den avancerade HW4-plattformen (Hardware 4).
Uppdateringen introducerar en rad nya funktioner och förbättringar som ska ta Teslas autonoma körförmåga till nya höjder.
HW4 FSD 13-uppdateringen är skräddarsydd för HW4:s förbättrade sensorer och datorkraft och erbjuder betydande förbättringar som ska göra körningen säkrare, smidigare och mer effektiv:
- Förbättrad körfältsigenkänning
Med HW4:s avancerade kameror och sensorer kan bilen nu identifiera körfältsmarkeringar, övergångsställen och vägmärken med ännu större precision – även under dåliga ljusförhållanden eller i komplex trafik, hävdar Tesla. Detta är ett område där FSD-systemet tidigare haft stora brister.
- Mer naturlig körning
Tesla har optimerat bilens körbeteende så att den accelererar, bromsar och byter körfält mer naturligt. Uppdateringen ska lösa problem med plötsliga och onödiga inbromsningar – en återkommande svaghet i FSD.
- Snabbare reaktionstid
HW4:s ökade beräkningskraft gör det möjligt för bilen att reagera snabbare på plötsliga händelser, som fotgängare, cyklister eller andra förare som oväntat byter körfält.
- Avancerad korsningshantering
FSD 13 förbättrar bilens förmåga att navigera i komplexa korsningar, inklusive flerfiliga svängar, rondeller och trafikljus med dålig skyltning.
- Optimerad motorvägskörning
Uppdateringen gör det enklare och säkrare att byta fil och anpassa hastigheten på motorväg, särskilt vid tät trafik.
Vem kan dra nytta av uppdateringen?
FSD 13-uppdateringen är endast tillgänglig för Tesla-ägare med HW4, vilket inkluderar nyare modeller av Model S, Model X, Model 3 och Model Y som tillverkats från 2023 och framåt. Ägare till dessa modeller kan förvänta sig att få tillgång till alla förbättringar via en over-the-air-uppdatering.
För äldre Tesla-modeller med HW3 uppdateras Full Self-Driving till version 12.6. Denna version introducerar följande funktioner:
- Förbättrade och mer naturliga beslut vid körfältsbyten.
- Införandet av ett ”Hurry Mode” för dynamisk justering av hastighetsprofiler.
- Integration av End-to-End Highway Stack för smidigare motorvägskörning.
- Förbättrad insamling av ljuddata som förbättrar upptäckten av utryckningsfordon.
De nya uppdateringarna av Teslas Full Self-Driving-system medför flera användbara förbättringar, men de understryker också hur långt Tesla fortfarande har kvar för att uppfylla löftena om full autonomi. Systemet kräver fortfarande konstant övervakning av föraren, och juridiska hinder samt tekniska begränsningar gör att drömmen om full autonomi fortfarande känns avlägsen.