Kinesiska elbilar delar åsikterna. Många undviker dem, medan andra ser mer ekonomiskt på saken. Faktum är att de kinesiska biltillverkarna – med hjälp från staten – kan leverera bilar som är betydligt billigare än sina europeiska motsvarigheter. Så är det också med Byd Dolphin, som inte bara är billigare utan också är fullspäckad med utrustning.
Modellen finns från 389 900 kronor, men den version jag lånade är Design-varianten, som toppar sortimentet med ett pris på 454 900 kronor. Och det är med all den utrustning man kan få, om man bortser från gummimattor och avtagbar cykelhållare.
För priset får man en relativt rymlig bil i Golf-klassen, med en räckvidd på upp till 427 WLTP-kilometer, 204 hästkrafter och en förbrukning på omkring 17 kWh per 100 kilometers körning. På pappret låter det som ett bra erbjudande, men det finns naturligtvis några nackdelar, även om de inte är så stora.
Jag kommer inte att gå in på den övergripande designen, eftersom den är helt subjektiv. Men Dolphin är en typisk bil i Golf-storlek, med gott om plats för fyra vuxna. En femte person kan klämmas in i baksätet, men det går ut över komforten.
Bensutrymmet för baksätespassagerarna är inte generöst, men man sitter inte heller trångt. Sätena är bekväma både fram och bak. Det finns ISO-fix fästen på tre platser – i framsätet och de två yttre platserna i baksätet.
Bagageutrymmet är också ganska rymligt och kan hantera 345 liter. Fäller man ner baksätena finns det hela 1 310 liter tillgängligt. Dessutom finns det gott om förvaringsutrymmen i kupén för alla småsaker.
Mycket utrustning
Kupén är fullproppad med utrustning i en omfattning som är sällsynt i denna prisklass. Den testade versionen av Byd Dolphin, Design, som är högsta utrustningsnivå för 454 900 kronor, har både panoramaglastak med elektrisk solskärm, tonade bakrutor, uppvärmda sidospeglar, 360-graderskamera, stolsvärme, trådlös laddning för mobiltelefonen, värmepump och V2L – inklusive adapter.
Designen är subjektiv, men kupén känns inte billig. De delar som ska vara mjuka är det, och materialen ser inte ut som något från en bil i denna prisklass. Å andra sidan får man stå ut med en del vindljud vid motorvägskörning, och ljudkvaliteten från ljudsystemet är under standard.
Stor roterbar skärm
Skärmen är ett kapitel för sig. Den är stor – nästan 13 tum – och kan roteras så att den antingen är vertikal eller horisontell. Växlingen sker via en knapp på ratten. Som standard är den horisontell, och jag har inte riktigt förstått varför man någonsin skulle behöva växla till vertikalt läge. Det finns inga appar i systemet som kräver det. Men det är en rolig gimmick som säkert kommer att imponera på grannen.
Generellt sett är bilens system ganska okej och lätt att navigera i. Det enda som irriterar mig är att det är lite omständligt att komma åt klimatanläggningens inställningar. Man måste både svepa och trycka för att få åtkomst. Där hade jag gärna sett fysiska knappar istället.
Man kan också argumentera för att användargränssnittet känns lite… kinesiskt. Ungefär som de första kinesiska mobiltelefonerna som kom till marknaden här. Estetiken är lite annorlunda än den nordiska. Men det går att använda både Android Auto och Apple CarPlay – och till och med trådlöst – om systemets utseende inte tilltalar.
Lite för snabb?
Med 204 hästkrafter och en relativt låg tjänstevikt på 1 658 kilo känns Byd Dolphin som en kvick liten bil. Kanske lite för kvick. Det är inga problem att få framhjulen att spinna. Man behöver inte trycka särskilt hårt på pedalen innan hjulen tappar greppet när man startar från stillastående.
Det kan kanske imponera på en viss kundgrupp, men jag tror inte att dessa ingår i Byds målgrupp. När Dolphin väl har fått upp farten är väggreppet inget problem. Den känns stabil på vägen och styrningen är exakt.
Jag är också förtjust i körassistansfunktionerna. Kinesiska elbilar har ofta problem med den adaptiva farthållaren och EU:s nya varningsljud. Men det är inte fallet i Byd Dolphin. Visst, den piper när hastighetsgränsen överskrids, men inte med ett högt ljud som i andra modeller. Här har Byd hittat en bra balans. Det finns inte heller några konstiga varningsljud som stör körningen.
Den adaptiva farthållaren fungerar också bra. Den är enkel att använda och beter sig inte konstigt under omkörningar. Det enda jag har att invända mot är filhållningsassistansen, som är något för aggressiv. Men den kan förstås stängas av om den stör.
Räckvidd och laddning
Byd Dolphin har ett 60 kWh-batteri som ger bilen en WLTP-räckvidd på 427 kilometer. Det är i nivå med konkurrenterna VW ID.3 Pro och MG 4, och något kortare än Renault Megane E-Tech, som dock är dyrare.
Dolphin klarar alltså enkelt resor mellan landsdelar – och om man undviker motorvägar kan man lätt få ut omkring 370 kilometer ur batteriet. Lyckligtvis, för med dagens mått mätt är den verkligen inte snabb att ladda.
Hemma i garaget kan Byd Dolphin laddas med standard 11 kW AC (med trefas). Men på andra ställen toppar den, på pappret, vid 80 kW DC. Det är inte särskilt imponerande. Å andra sidan håller den laddhastigheten bra. De första 15 minuterna kör den på maximal nivå, innan den sjunker till lite mer än hälften och håller sig där stabilt tills den ökar något igen.
Det hjälper dock inte mycket om man har bråttom. Det tar nämligen nästan tre kvart att ladda batteriet från 10 till 80 procent. Och om du vill ha den över 90 procent får du räkna med att vänta minst en timme.
Som det ses nedan är laddtiden mycket lik den jag upplevde med Renault Megane E-Tech. Så pass att jag misstänker att de två bilarna har exakt samma Byd-batteri. Det fungerade när Megane lanserades för två år sedan, men utvecklingen går snabbt inom elbilsvärlden och nu känns det undermåligt.
iNPUTs bedömning …
Byd Dolphin är inte perfekt – särskilt laddhastigheten stör – men för priset är den svår att ignorera. Du blir verkligen bortskämd med utrustning i en bil som är ganska rymlig och kör bra. Igen, för priset.
Laddeffekten behöver för övrigt inte vara ett problem. Om ditt behov av att köra mer än 300 kilometer per dag inte är stort, kan du kanske stå ut med en extra kaffepaus när du väljer en längre resa ibland.
| Byd Dolphin | MG 4 Luxury | Renault Megane E-Tech Techno | VW ID.3 Pro |
---|
Räckvidd (WLTP) | 427 km | 435 km | 442 km | 430 km |
Batterikapacitet (netto) | 60 kWh | 64 kWh | 60 kWh | 52 kWh |
Motor | 204 hk | 204 hk | 220 hk | 204 hk |
Acceleration 0-100km/t | 7 sek. | 7,9 sek. | 7,4 sek. | 7,6 sek. |
Laddhastighet (AC/DC) | 11 kW / 80 kW | 11 kW / 140 kW | 22 kW / 130 kW | 11 kW / 165 kW |
Pris | 454 900 kr. | 429 990 kr. | 469 900 kr. | 469 000 kr. |
Priserna är hämtade den 5 oktober 2024.
Om man tittar på elbilar i samma klass som Byd Dolphin, ligger den prismässigt mycket bra till. I siffror är det återigen bara laddhastigheten som sticker ut. Vad tabellen ovan inte visar är mängden extrautrustning som följer med Dolphin. Här drar den, i bästa kinesiska stil, iväg långt före både VW och Renault.
Design och komfort
Köregenskaper
Programvara
Assistanssystem
Räckvidd
Laddning
Säkerhet
454 900 kr
Byd Dolphin är inte perfekt – särskilt laddhastigheten irriterar – men för priset är den svår att ignorera. Du blir verkligen bortskämd med utrustning och den kör bra.
User Rating:
3.58
( 2 votes)