Sedan 1984 har Volkswagens fabrik i Pamplona, Spanien producerat den populära Polo. Men det tar snart slut. Den populära småbilen måste ge vika för små billiga elbilar, skriver Electrek. Från 2026 kommer VW att bygga två små elbilar på fabriken, inklusive den efterlängtade Volkswagen ID.2.
Särskilt Polon har varit en form av inspiration för ID.2. Den presenterades med löftet att den ska vara ”rymlig som en Golf, prissatt som en Polo”.
Volkswagen ID.2, som presenterades som ID konceptbil .2all förra året, är efterlängtad, eftersom det blir Volkswagenkoncernens första ”billiga” elbil. Målet är att den ska säljas för ett pris runt 25 000 euro, motsvarande dryga 282 000 kronor.
Den är byggd på en modifierad version av VW-koncernens MEB-plattform och kommer att utgöra basen för ytterligare minst två små, billiga elbilar. Nämligen Skoda Epiq och Seat Urban Rebel, som likt ID.2 äntligen kommer att presenteras 2025.
Trehjulingen måste ta sig an andra 25 000 euro elbilar som Renault 5 E-Tech, Citroën ë-C3 och Fiat Grande Panda. De två första kommer redan i år – C3 är dock redan kraftigt försenad.
Volkswagen slutar dock inte helt att tillverka Polo. Produktionen ska just flyttas till Sydafrika. Fabriken i Spanien kommer också att fortsätta att tillverka modellerna T-Cross och Taigo.
Volkswagen Polo är en av Europas mest sålda bilar. Bara i år har mer än 90 000 exemplar av bilen sålts runt om i världen. Mer än 8,4 miljoner exemplar av bilen har tillverkats under de senaste 40 åren.